Alla inlägg den 12 november 2008

Av My & Elin - 12 november 2008 13:07

Elin var hos sin sjukgymnast idag på morgonen eftersom hon fått problem med hälsenan och har haft ont i höfterna länge…..så här löd domen.


Det var inte så farligt som jag trodde, men det kan bli om jag inte gör något åt det!

Jag är stram i ledbanden – ledkapseln runt höften på framsidan. Jag har fått övning där jag ska stretcha, men behöver hjälp när jag gör den och jag ska göra det så ofta jag kan.

Jag behöver träna styrka på låren in och utsidan. Vi tränar mycket fram och baksida på innebandyn, vilket inte är så bra. Jag ska köra tungt men det ska inte vara någon huggsmärta. Detta för att träna upp alla musklerna i låret och avbelasta ledbanden, kapseln och nerven som går på framsidan av låret. Jag måste träna djupa magmuskler – transversus – för att avlasta höftböjaren. Därför har jag svårt att göra ”fällkniven” när man ligger på rygg och en står vid ens huvud och kastar ner benen mot golvet.

Carina trodde även att knakandet i höften försvann när jag tränat upp magen och hela låren.

Jag ska göra balansövningar med fokus på foten. Jag vinklar in fötterna och kommer att få inlägg. Har fått hålfotsinlägg att testa med så länge. Eftersom jag vinklar fötterna fel åker knäna inåt för att kompensera det anstränger jag höften och hälsenan på fel sätt.

Jag ska inte översträcka i knäna – jag gör inte det när jag tränar men jag gör det ofta annars. Detta hör ihop med meningen innan.

För att jag inte ska falla in med fötterna och vinkla in knäna och anstränga höften – översträcker jag knäna för det är ”enklare” för kroppen att kompensera så.

Jag är väldigt stel i vader, lår, rumpa och behöver stretcha mycket, Carina uttryckte sig ” du är väldigt kort”! Jag fick visa hur jag stretch efter innebandyträningen och fick svar på vad som var bra och dåligt. Jag måste få mer tid till att tänja innan träning/match och efter är ju upp till mig att bli duktigare på att stretcha efter.

Jag får ta upp det med tränarna, ev kanske de läser det här också.


Inte nog med detta när jag skulle ta bilen i morse och köra till Hälsans hus möttes jag av en pool i min bil på förarsidan vid pedalerna det var säkert 4 liter vätska….. jag blir så trött. Bilar ska bara fungera. Så jag fick ta en handduk och lägga under mattan och köra iväg. Jag ringde pappa på jobb och sa att min bil inte mår så bra. Nähä och fick jag till svar ”vad har den för sjukdom denna gång då”? Och så berättade jag historien. Pappa trodde att det var kylaren som läckte. Jag kollade där man fyller på kylarvätska med det såg bra ut. Men jag bestämde mig för att åka inom Jojje bilmeck på vägen från Hälsans och han skulle titta på den på fredag och över helgen. Jojje sa att det nog inte var något fel på kylaren för vätskan smakar inte sött och det gör tydligen glykol som finns i kylaren utan det var nog bara vanligt vatten som kommit in. Förmodligen är det något som inte sitter rätt sedan han fixa med rutan!


My

Känns bra att Elin kollat upp sina skavanker hos sjukgymnasten och att hon gjort det i tid, innan någon allvarlig skada hänt. Min korsbandsskada blev nog en väckarklocka för oss båda, att verkligen lyssna på kroppen när den säger ifrån. Det borde nog ni andra också tänka på!

Vi får ta de närmsta månaderna som en rehabiliteringsperiod för oss båda. Vi får bygga upp våra kroppar från grunden och fixa till våra problem innan vi går på Klassikern.

Jag har även fått "godkänt" på min läxa hos PT Ulrika. Skickade mitt BLÄ-mail till henne och fick kommentarer tillbaka på det. Skönt att få klaga lite, bearbeta skadan mentalt och nu gå vidare!

Träningspasset på gymmet igår gick riktigt bra. Jag var lite nervös inför cyklingen och benpressen, hur mitt knä skulle reagera. Så imorse när jag vaknade tafsade jag på det direkt och blev väldans glad av att jag kände min knäskål ordentligt!

Imorgon kommer jag lägga på någon minut till på cyklingen, stegvis framåt…


Ikväll är det dags för match mot Öresund/Malmhaug. Tror alla i laget är riktigt sugna på att få ta hem tre poäng! Matchen är hemma och vi hoppas på mycket publik och rejäl kämparglöd, precis som i förra matchen. Det är lite annorlunda för My att ladda inför ett möte på bänken. Behöver inte tänka så mycket på mat och att kroppen ska vara på G, utan nu är det bara huvudet som ska vara redo att peppa tjejerna! Tyvärr kan inte Elin vara med eftersom hon ska på Gåsmiddag som varit planerad sedan långt tillbaka. Hon önskar tjejerna och ledarna lycka till ikväll och se till att ta hem 3 poäng.


Over and out.

Ovido - Quiz & Flashcards