Alla inlägg den 29 oktober 2008

Av My & Elin - 29 oktober 2008 21:14

Ja, Marlan, vi pratar allt lite svengelska för tillfället. De nya orden som jag och Checke kommer köra starkt med i framtiden är, Perfect och Sweetie. Det är vad amerikanarna har lärt oss... Den fras som de säger allra mest är, How are you doing? Man hinner inte komma in i en butik eller matställe förrän denna fras kastas ut! Men de bryr sig inte så värst mycket om svaret.


Innan avresan och efter min knäskada, fick jag höra från många att jag borde ställa in min resa. Dels för hälsans skull, jag kunde ju få massor av blodproppar och dö på kuppen (kul att höra). Du kommer inte få ut något av din resa, du vet inte hur mycket folk det är på gatorna, du kommer bli omkullsprungen med kryckorna.

Jag var väldigt nervös för alla dessa påståenden. Ett nervvrak, fråga Checke om min puls på ditresan. Trodde mitt ben skulle sprängas i småbitar.

Kom dit hel iaf, dock med ett ömt knä.

Myten om tråkiga, hänsynslösa amerikanare bröts direkt! Jag röjde vägen kan man säga. Alla bad om ursäkt på trottoaren för att de råkade gå en halvmeter ifrån mig. Det öppnades dörrar, vi slapp stå i köerna, kom in först på Madison Square Garden. Ja, vi har inte mött en enda ovänlig själ som försökt förstöra vår resa pga av mitt knä!

I söndags vände det helt plötsligt. Både mit knä och shoppingen. Vi fick hem en hel del kassar och jag började få upp spurten på kryckorna och utan ett svullet knä. Kändes väldigt bra!

På flygplatsen idag skrattade Checke åt mig. "Du använder ju inte kryckorna!" Oj, kul att jag lyckats starka musklerna kring knäet och inte bara pajat det som vissa trodde jag skulle göra på resan. 

Elin, du ska få känna på riktiga arbetarhänder, jag har valkar efter kryckorna i handflatorna! :)


Jag får skriva ett eller flera inlägg om vår resa till NY i veckan. Vi har haft det riktigt bra och jag ångrar mig inte en sekund att vi åkte! Jag behövde det mentalt. Bara tanken på att inte få spela innebandy på knappt ett år, inte träna på länge och inte åka på min livs drömresa? Hade ju inte gått! Synd bara om Checke, hon har dragit ett väldigt stort lass! 2 resväskor som framför allt på hemvägen var väääääldigt tunga och alla shoppingkassar på dagarna!

Checke, tack för att du orkade med hela veckan, trots ömhet i dina axlar. Kommer aldrig glömma denna resa!


Idag har Henke kört mig till Maxi för att handla det viktigaste till kylen. Han har varit snäll och lagat mat medan jag tog en välbehövlig dusch. Därefter packade jag upp den välfyllda väskan.  Mina kläder ligger i vardagsrummet för jag kan tänka mig att både mamma och Elin vill kolla in dem imorgon.

Min snälla mamma kommer nämligen hit och lagar god husmanskost, jag har bjudit hit Henke och Byggan också.

Elin, visst har jag handlat smink till dig, men du får faktiskt någon extra grej också!

  

Här kommer ett smakprov på vår resa. Ett par bilder som ger mig rysningar. Madison Square Garden är det coolaste jag varit med om!


Over and out.

Mysan

Av My & Elin - 29 oktober 2008 15:20

Just nu är hon och Checke på tåget på väg hem och skickade först ett meddelande till mig och undrade när träningen var i kväll. Hon måste hålla sig vaken till 21 för att komma någorlunda rätt i tidsrytmen. Vi får väl se hur bra det går hon hade nämligen bara sovit 2 h i natt.

 

Jag ringde upp My och hon lät rätt sliten faktiskt. Dessutom satt hon på tystavdelning på tåget och fick arga blickar riktade mot sig när hon började prata med mig. Eller rättare sagt det var en kärring som pekade mot skylten och fnös mot My. Så vi la på och hon skulle strax ringa upp mig igen.


Resan hem hade gått bra men knäet svullnade uppe i luften, vilket gjorde att My rätt orolig. Positivt är att hon nu kan gå utan kryckor och klä på sig själv. Det tycker nog Henke är rätt synd då han gärna hjälpte till att både klä av och på henne :)


Jag frågade hur många kassar hon har med sig hem och till svar fick jag att det vet hon inte, men alla kläderna täcker en dubbelsäng! Hmmm det är en del, vilket problem hon kommer att få när allt ska in i garderoben. Den är nämligen redan full! My tyckte det var lite jobbigt att resa när väskorna väger bly och det har jag full förståelse för. Så synd det är om er. Tyvärr blev det inga skor, vilket de hade hoppats på! Tur var väl de hur skulle ni annars fått plats? Positivt med resan förutom all shopping är att de har sluppit alla köer pga Mys handikapp.


My hälsar till alla på innebandyn och både hon och jag önskar DJ18 lycka till på matchen ikväll. My kommer inte ikväll då hon ska njuta av att får packa upp alla nyinköpta kläder. Jag kan tänka mig att grannen också hälsar på :)


Over and out


Av My & Elin - 29 oktober 2008 08:49

Min morgonrutin har ändrat sig! Låter som om den har ett eget liv. Tidigare har jag och även My haft svårt att komma upp på morgonen. För att förtydliga så bor vi inte ihop. Jag ligger kvar i sängen till det nästa är för sent att komma i tid till jobb. Det spelar ingen roll hur många timmars sömn jag fått. Är lika trött ändå. Nu däremot när jag fått lite mindre på jobb och avslutat mina studier så vaknar jag innan klockan ringer. Det är så skönt att komma upp i tid och äta frukost i lugn och ro och komma till jobb och det inte är någon här så jag kan sitta med min kopp kaffe och läsa aftonbladet eller blogga! Hoppas det håller i sig :)


Till mina amerikanska vänner som snart kommer hem igen. Ska bli spännande och se vad ni har shoppat till mig, men jag tror jag vet vad det mesta är. Jag har beställt lite smink så att man kan piffa till sig nu när höstmörkret börja komma. Igår började det bli mörkt redan vid 16, så där kul. Det var dessutom rätt kallt, vilket höll i sig även i morse. Men jag uppskattar mer en kylig morgon när det nästan biter i kinderna än när det öser ner från öppen himmel en hel dag!

 

Det låter bra att My har tränat upp sitt knä tror nog att du är lite starkare i axlar och handleder också :). Vi ska ju till Friskis den 4 nov och träffa vår PT Ulrika. Hon ville att vi pratar igenom dagsläget, gör lite tester samt gör om styrketesterna för överkroppen. Vi slipper knäböj löpning och rodd pga Mys skadetillstånd. Jag är ändå nervös inför styrketesterna har inte hunnit med gymmet på väldigt lång tid. Tror till och med att mitt kort på Friskis har gått ut så jag måste köpa ett nytt. Har sån ångest för detta tror inte det kommer att gå så bra. Vi återkommer om resultatet. Vi fick förfrågan om det kunde vara med en kille från Friskis i Malmö på vårt möte. Han vill veta hur Friskis i Ängelholm lägger upp träningsprogram med PT och självklart får han vara med oss.

 

My, jag tror inte det blir något problem för dig att få en uppgift i laget. Elina tyckte i måndags att om du var hemma i tid kunde du komma till träningen i kväll och köra styrkeövningarna på ditt friska ben. Jag har även tänkt på några uppgifter till dig. Du är ju fortfarande min banan ansvarig, du kan föra statistik över mig på träningar och matcher och kanske hela laget. Jag har flera tankar men dem tar vi när du är hemma.

 

Längtar redan till taco myset ikväll!

 

Over and out

Ovido - Quiz & Flashcards